Etterlyser at banker tar større ansvar overfor forbrukere i svindelsaker

Forbrukeradvokaten v/ advokat Halvard H. Skarpmoen uttaler seg i en artikkel på NRK om svindel.

Advokat Skarpmoen har erfaring med svindelsaker og opplever at uklare regler ofte medfører at sårbare bankkunder kommer tapende ut. Han viser til at bankkunder ofte vet lite om hvilke regler som gjelder og at de derfor stoler på bankene. I mange av disse tilfellene er imidlertid ikke banken på bankkundens side, da banken gjerne mener det er bankkundens skyld at vedkommende har blitt lurt. Det er en stor påkjenning å bli utsatt for svindel, og når man møtes med en slik holdning fra banken, lar flere svindelofre saken ligge. Resultatet kan fort bli at spørsmålet om erstatning og tap går i bankens favør, mens bankkunder taper sparepengene de har brukt et langt arbeidsliv på å tjene opp.

Advokat Skarpmoen etterlyser enkle og klare regler for hva som er bankens ansvar og hva som er kundenes ansvar. Det finnes ingen bransjepraksis for svindelkontroll i norske banker. Skarpmoen tar til orde for utvikling av en slik bransjenorm, og etterlyser at bankene tar et større ansvar overfor forbrukerne. Han viser til at bankene de siste årene har måttet ta en større del av ansvaret for svindel som skjer uten at det blir gitt samtykke fra bankkunden, eksempelvis ved kortsvindel. Svindelmetodene er imidlertid i endring, og forbrukerne kan bli lurt og manipulert til å gi samtykke. Bankene har ikke tatt ansvar for slik svindel enda, og Skarpmoen fremhever at bankene bør bære et større ansvar også i disse tilfellene.

Les artikkelen på NRK her: https://www.nrk.no/rogaland/forsker-og-advokat-mener-bankene-ikke-tar-nok-ansvar-for-svindel-1.17114547

Advokat Halvard H. Skarpmoen